Інтернет для навчання - тим, хто вчить
Онлайн освіта як джерело самоосвіти
Стрімкий розвиток мережевих інформаційних технологій, окрім помітного зниження тимчасових і просторових бар'єрів в розповсюдженні інформації, відкрив нові перспективи у сфері освіти. Можна з упевненістю стверджувати, що в сучасному світі має місце тенденція злиття освітніх і інформаційних технологій і формування на цій основі принципово нових інтегрованих технологій навчання, заснованих, зокрема, на Інтернет-технологіях.
Інформаційні технології - процес, що використовує сукупність засобів і методів збору, обробки і передачі даних, для отримання інформації нової якості про стан об'єкту, процесу або явища.
Згідно визначенню, прийнятому ЮНЕСКО, інформаційна технологія - це комплекс взаємозв'язаних, наукових, технологічних, інженерних дисциплін, що вивчають методи ефективної організації праці людей, зайнятих обробкою і зберіганням інформації; обчислювальну техніку і методи організації і взаємодії з людьми і виробничим устаткуванням, їх практичні додатки, а також пов'язані зі всім цим соціальні, економічні і культурні проблеми.
Самі інформаційні технології вимагають складної підготовки, великих первинних витрат і наукоємкої техніки. Їх введення повинне починатися із створення математичного забезпечення, формування інформаційних потоків в системах підготовки фахівців.
Інтернет-технології в системах навчання
Сучасні вимоги до систем навчання припускають рішення багатьох питань, вибору індивідуальної траєкторії в навчанні.
Проте на практиці, повне рішення цих завдань неможливе без виконання жорстких взаємозв'язаних і часто суперечливих вимог: методичних, організаційних, програмно-теоретичних і інших.
Одним з ефективних шляхів є створення комп'ютерних центрів навчання, що працюють на базі мережевих технологій.
Такі центри дозволяють вирішити ряд проблем, пов'язаних з числом охочих здобути освіту, що постійно збільшується, і дають можливість здобувати освіту незалежно від місцезнаходження.
Відкрита освіта - це гнучка система здобування освіти, доступна будь-кому, хто бажає, без аналізу його освітнього цензу і регламентації періодичності і часу вивчення окремого курсу, програми, яка розвивається на основі формалізації знань, їх передачі і контролю з використанням інформаційних і педагогічних технологій дистанційного навчання.
Дистанційне навчання - індивідуалізований процес передання і засвоєння знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, який відбувається за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчання у спеціалізованому середовищі, яке створене на основі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.
Нормативно-законодавча база
- Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні (2000 р.);
- Наказ Міністерства освіти і науки України "Про створення українського центру дистанційної освіти" (2000 р.);
- Положенням про дистанційне навчання (2004 р.);
- Наказом «Про створення Координаційної ради з розвитку системи дистанційного навчання» (2004 р.)
Віртуальне інформаційно-освітнє середовище дистанційного навчання інформаційно-освітній простір, побудований за допомогою інтеграції інформації на традиційних і електронних носіях, комп’ютерно-телекомунікаційних технологій взаємодії, що включають у себе віртуальні бібліотеки, розподілені бази даних, оптимально структурований навчально-методичний комплекс і розширений апарат дидактики, в якому (середовищі) діють принципи нової педагогічної системи
В Україні діють веб-середовища:
Moodle, Atutor, E-learning, Прометей, Інтер школа
Існує декілька принципів побудови таких навчальних центрів.
Перший принцип - універсальність - система повинна розглядатися не стільки як засіб дистанційного навчання, яке дозволяє освоювати ті або інші дисципліни, знаходячись далеко від комп'ютерного центру, але ще і як засіб самостійного вивчення дисциплін студентами будь-яких форм навчання.
Система повинна спочатку бути підготовлена для створення курсів і вивчення будь-яких дисциплін (гуманітарних, соціально-економічних, природно-научних, технічних).
Система повинна потенційно надавати можливості використання практично будь-яких відомих до справжніх технологій і методів дистанційного навчання: повчальне і атестаційне тестування, електронні підручники, словники і довідники, віртуальні лабораторії, синхронні і асинхронні засоби спілкування.
Другий принцип – доступність – система на відміну від відомих, повинна бути не просто сукупність курсів дистанційного навчання, розроблених групами методистів і програмістів, а, навпаки, відкритий інструментарій-оболонку, що дозволяє будь-якому викладачу-автору, що не професійно володіє комп'ютерними технологіями, створювати власні курси дистанційного навчання, використовуючи засоби, що надаються системою, в рамках, визначуваних системними вимогами.
Третій принцип - використання стандартних мережевих рішень і побудова системи на основі універсальної інтегрованої бази даних, що дозволяє легко і практично необмежено нарощувати, переносити і масштабувати її.
На основі даних принципів можна побудувати прототип Інтернет системи дистанційного навчання, що дозволяє створювати курси по технічним, гуманітарним і іншим дисциплінам.
Інтернет-технології в дистанційній і відкритій освіті
Одним з перспективніших напрямів розвитку системи освіти є широке використання сучасних телекомунікаційних, інформаційних і комп'ютерних технологій, в першу чергу - технологій глобальної мережі Інтернет.
Зручність і гнучкість гіпертекстового представлення матеріалу, оперативний доступ до інформації, розташованої в різних регіонах і країнах, висока оперативність оновлення і інші переваги інтернет-технологій дозволили достатньо швидко упровадити їх в практику багатьох Вузів.
Аналіз освітніх ресурсів України і світу показує, що найчастіше такі технології використовуються в учбовому процесі інститутів і університетів гуманітарного напряму.
Пов'язано це з характером учбових матеріалів - в основному це текстові матеріали з графічними, зрідка анімованими ілюстраціями.
Інша ситуація в технічній освіті. Майбутній інженер повинен не тільки знати необхідні теоретичні положення дисциплін, що вивчаються, але і мати поняття про фізичні процеси, що відбуваються в пристроях, що вивчаються, одержати навики вимірювань і обробки їх результатів.
Іншими словами, однією з серйозних завдань є розробка технологій віддалених лабораторних практикумів.
Іншим найважливішим завданням сучасного етапу розвитку українського дистанційного навчання є інтеграція і уніфікація освітніх ресурсів, технологій і середовищ.
За останні роки створено безліч вельми непоганих розробок, проте вони абсолютно не узгоджуються один з одним ні по яким параметрам, відрізняються операційні системи, спосіб подачі матеріалу, навіть зміст дисциплін не дозволяє використовувати їх в рамках єдиної освітньої програми.
Окрім цього, повноцінний учбовий процес неможливий без інтерактивних засобів контролю і навчання.
Таким чином, можна сформулювати три основні аспекти раціонального застосування Інтернет в системі освіти України:
· розробка гіпертекстових навчально-методичних помічників з близьким (у ідеалі - з єдиним) інтерфейсом користувача і з урахуванням реальних технічних можливостей студента;
· розробка лабораторних практикумів видаленого доступу для інженерних спеціальностей;
· розробка технологічного середовища для системи дистанційної або відкритої освіти, органічно об'єднуючої накопичений провідними Вузами досвід і надаючий типовий інструментарій для формування єдиного освітнього середовища України.
В даний час існує безліч різних і, деколи, взаємовиключних думок з питання про те, який повинен виглядати електронний (комп'ютерний) підручник.
Інтернет для навчання - тим, хто вчить
Педагогічні ресурси Інтернет різнопланові та різноманітні. Віртуальна педагогічна бібліотека - Інтернет - це економія часу й коштів, місця на робочому столі і книжковій полиці, та можливість завжди бути в курсі педагогічних новин, наукових досягнень, кращого досвіду.
Вам, управлінці:
http://www.osvita.kherson.ua/index.html - Сайт Управління освіти і науки Херсонської обласної державної адміністрації
- у правовому полі
www.education.gov.ua - офіційний сайт Міністерства освіти і науки України
www.zakon.gov.ua - сайт Верховної Ради України, законодавча база
www.edu-ua.net - юридична інформація
http://www.col.ru/mpsi/KOI8/index.htm - нормативно - правовая база, педагогичні і юридичні поради директорам
www.ednu.kiev.ua/index_u.htm - інформація про міжнародні спонсорські
організації, гранти
www.mon.gov.ua/sms_ce - нормативно-методичні матеріали, перелік програм та підручників
http://www.debryansk.ru/ - інформаційно-методичний сайт. Все для управлінців і викладачів. Інтернет-ресурс для середньої школи.
www.ednu.kiev.ua/index_u.htm - освітянська мережа України. Інформація про будь-який навчальний заклад
- друга вища освіта
http://www.academy.kiev.ua/ - Українська Академія державного управління при Президентові України
http://www.nam.kiev.ua/ - Національна Академія управління
http://www.iapm.edu.ua/ - Міжрегіональна Академія управління персоналом
www.edunews.ru - Центр дистанційного навчання ім.Г.В.Плєханова
www.udec.ntu-kpi.ua - Український центр дистанційної освіти
Новий сайт "Все для вчителя". Зверніть увагу - доступ до матеріалів надається за підпискою! http://www.osvita.biz
- мови й літератури
http://mova.kreschatic.kiev.ua/ Уроки державної мови: правопис, переклад, граматика.
http://www.rusword.com.ua/ „Мир слова русского”Сайт присвячений слову російському – російській філології у всіх її іпостасях.
http://www.iro.yar.ru:8100/resource/distant/russian_language/praktik/st2_tr.htm - реалізація принципів розвиваючого навчання Л.В. Занкова на уроках російської мови у середній школі
http://gramota.direktor.ru/ - формування природної грамотності учнів початкової та середньої школи
www.lib.ru - сітьова бібліотека Максима Мошкова
http://www.library.kherson.ua/young/tavrica/taurica_lks.htm - серія біобібліографічних матерілів "Літературнo-краєзнавчі студії": Б.Грінченко, Дніпрова Чайка, М.Василенко та інш.
- математики, інформатики, фізики та астрономії
http://www.dlab.kiev.ua - вчитися ніколи не пізно, шановні викладачі! Переконайтесь в цьому на сайті Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій і систем.
http://www.osp.ru/school/ Міністерство освіти і науки України Інформаційні технології. Світ ПК. Компьютер у школі
http://methmath.chat.ru/ - викладання математики з використанням інформаційних технологійhttp://www.gomulina.orc.ru/ - віртуальний методичний кабінет вчителя фізики та астрономії. Методика викладання, олімпіади, а також інтернет - ресурси з астрономії
www.fizika.ru - учбові матеріали з фізики для учнів і викладачів
www.methmath.chat.ru - викладання математики з використанням інформаційних технологій
- біології, хіміЇ, географії
http://fio.samara.ru/teacher/resourses/himia.shtml - портал для вчителя хімії
http://world.freeglobus.com - теорія та нові підходи до вивчення географії
- суспільних дисциплін
www.doba.lviv.ua - сайт Всеукраїнської асоціації викладачів історії та суспільних дисциплін
www.litopys.kiev.ua - літописи історії України
www.mignews.com.ua - новини з України
www.ukrop.com.ua - найсвіжіші новини на Українському об'єднанному порталі УКРОП
www.lawlibrary.ru - сайт Юридической научной библиотеки.
Краткие сведения о сайте: электронный каталог юридической литературы (крупнейший в мире по объему библиографической информации о русскоязычной юридической литературе): более 300 тысяч записей о книгах и статьях по праву 1770-2005 г.г., в т.ч. более 50 тысяч оглавлений. Каталог записей о диссертациях по праву - 15 тысяч с оглавлениями.
- малювання, музики, фізкультури…
http://samosvl.chat.ru/sport.htm - досвід російських колег з фізичного виховання школярів
http://textbook.keldysh.ru - програми з естетичного виховання в школі
http://ftrainer.narod.ru/ - сайт вчителя фізкультури
- початкових класів
http://osvita.bila-s.kiev.ua/site_mvo.files/options.files/visnyk.files/6_year.htm -
початкова школа у системі дванадцятирічної середньої освіти: шести річки
http://www.cl.ru/education/lib/data/r00122.htm - розвиваючі творчі ігри для молодших школярів
http://www.library.kherson.ua/activities/lib_net_activities.htm - сценарії
свят календарного циклу із видавничої серії "Бібліотечний місяцелік"
- організаторам дозвілля
http://www.kuzbassnet.ru /social/kopilka/games/menugame.htm - сценарії, ігри, конкурси для школярів
http://schools.techno.ru/ostrov - методичні розробки дитячої організації "Острів скарбів". Адреси дитячих организацій. (Росія)
http://www.solnyshko.ee/ - сценарії шкільних свят
http://www.library.kherson.ua/activities/lib_net_activities.htm - сценарії шкільних свят, бібліотечних акцій
http://www.allbest.ru/ - тестування он-лайн, електронні бібліотеки
http://days.peoples.ru/ - календар знаменних дат і подій. Дні народження видатних людей, історичні події, а також повний календар всього року по днях.
Післядипломна освіта
http://uchobe.net.ua/ - Центр інституту післядипломної освіти АПН України
http://www.moippo.mk.ua/index.html - Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
http://zgu.zsu.zaporizhzhe.ua/ - факультет післядипломної освіти Запорізького державного університету пропонує отримати другу вищу освіту
www.dlab.kiev.ua -сайт Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій і систем
http://www.ukrlibworld.kiev.ua/ - Державна науково-педагогічна бібліотека
www.scholar.urc.ac.ru - зарубіжні освітні сайти
Періодичні видання для педагогів
www.ednu.kiev.ua/index_u.htm - каталог педагогічних газет і журналів, видавництв, адреси сайтів
http://www.1september.ru/ - електронна версія газети видавничого дому "Первое сентября" : "Начальная школа"
http://lib.sportedu.ru - сайт наукво- методичного журналу "Физическая культура"
http://www.ug.ru/ - інформаційний сайт "Учительской газеты"
http://www.nbuv.gov.ua/ - Національна бібліотека України імені В.І.Вернадського представляє електронний катаог періодичних видань
Електронні педагогічні форуми
Форум (англ. www-conference, синоніми: конференція, веб-конференція) інструмент для спілкування на сайті. В окремих випадках організуються форуми - прес-конференції в Інтернеті, для спілкування користувачів сайту із запрошеними гостями.
http://cen.iatp.org.ua/ - форум на сторінках сайту мережи громадянської освіти в Україні
http://edu.ukrsat.com/ - форум "Реформування освiти в Українi"
"Інтернет для вчителя" - сторінки сайту бібліотеки і тренінг-програма засвоєння навичок пошуку інформації для вас!
http://www.library.kherson.ua/teach_net/teachers_net.htm