Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій навчання
Комп’ютеризація суспільства, розвиток ефективних інформаційних технологій, стрімке зростання ролі та значення інформації в сучасному світі спричинили зміни інформаційної складової розвитку науки, соціального життя, сфер виробництва.
Сучасний темп розвитку суспільства надзвичайно високий. Щоб встигати за змінами, людина повинна переробляти величезну кількість інформації, яка надходить з усіх точок земної кулі. Тому інформаційні технології мають сьогодні пріоритетне значення в усіх сферах діяльності й визначають розвиток суспільства завтрашнього дня.
У галузі освіти ці технології знаходять застосування в багатьох напрямках діяльності, зокрема, оновлюється зміст освіти, започатковується дистанційне навчання, впроваджуються нові форми спілкування: електронна пошта, відеоконференції, участь у роботі інтернет-форумів та ін. А це все потребує вищого рівня і якості підготовки учнів у школі.
Беззаперечно, що комп’ютерні технології сприяють активізації навчальної діяльності учнів. Саме завдяки мультимедійним технологіям відкриваються нові можливості для творчості та розвитку дітей. Комп’ютери дозволяють індивідуалізувати навчання не тільки за темпом вивчення матеріалу, але й за логікою та типом його сприйняття. Вони багатократно підвищують швидкість та точність збору й обробки інформації, дозволяють вести корекцію, є потужним інструментом. За комп’ютерами - майбутнє у пошуку необхідної інформації. Можливості комп’ютерних і мережевих технологій активізують уяву. Тому впровадження цих засобів у сучасний навчальний процес є абсолютно природним явищем. Звичайно, труднощів на цьому шляху більш, ніж достатньо. Значною перешкодою, зокрема, можна назвати недостатнє (або навіть нульове) фінансування розвитку комп’ютерних технологій у наших школах, а ці технології надзвичайно дорогі (вартість комп’ютерів, їх модернізація, обслуговування, мережа, придбання програмного забезпечення, підключення до мережі Інтернет); вони потребують високого фахового рівня вчителів, відповідної підготовки педагогічних кадрів та підвищення їх кваліфікації.
Завдяки інноваційним технологіям відкриваються можливості:
- ведення і оформлення внутрішкільної документації;
- складання розкладу уроків;
- створення і використання бази даних учителів та учнів школи;
- моніторинг діяльності вчителів;
- пошук і збір інформації за допомогою Internet (від нормативно-правової до придбання підручників);
- використання електронної пошти для зв’язку, наприклад, з органами управління освіти;
- налагодження творчих зв’язків з іншими навчальними закладами, у тому числі і за кордоном;
У навчальній діяльності:
- обов’язкове вивчення комп’ютерних та інформаційних технологій;
- використання навчальних програм з усіх предметів;
- комп’ютерне тестування і контроль знань;
- користування каталогами і замовлення книг у публічних бібліотеках через Internet;
- використання учнями матеріалів, опублікованих в Internet, для підготовки доповідей та рефератів;
- видання методичних розробок, шкільних збірників: альманахів, газет;
- користування електронними текстами художніх творів (деякими виданнями бібліотека не може забезпечити навіть 10 учнів);
- використання електронних енциклопедій (“Кирилл и Мефодий”, Britannica, предметні енциклопедії та інші).
Усі перераховані можливості не є фантастикою і можуть уже сьогодні впроваджуватись у роботу навчальних закладів. Саме таку мету нині ставить перед собою і наша школа.
Об’єктивною реальністю є те, що ми живемо в інформатизованому світі. Тому кожній школі зараз потрібно забезпечити, крім комп’ютеризації навчального процесу, реалізацію цільової програми інформатизації закладу освіти. Таке завдання прагне виконати й адміністрація загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1.
Слід зазначити, що коли ми говоримо про необхідність застосування персонального комп’ютера та інформаційно-комунікаційних технологій в навчально-виховному процесі ЗНЗ, то передбачаємо застосування відповідних засобів при вивченні різних дисциплін, а не тільки інформатики. Можна сказати, що тепер спостерігається не тільки необхідність, а і потреба використання вчителями-предметниками вказаних засобів: при підготовці до уроків (розробка навчальних, методичних, роздаткових матеріалів, наочності та ін.); в проведенні уроків (демонстрація презентацій, відео та аудіо фрагментів, використання мультимедійних навчальних програм та ін.); для обміну досвідом з вчителями інших шкіл району, області, країни; ознайомлення з сучасними методиками навчання; участі у конференціях та семінарах та ознайомлення зі досягненнями передового педагогічного досвіду та ін. Важливим та необхідним є ПК при використанні та поширенні великих об'ємів інформації, яку вчителі ЗНЗ використовують в навчально-виховній діяльності та при проведенні внутрішньошкільної методичної роботи.
Що дає комп’ютер учителю? Комп’ютер допомагає виконувати завдання відповідно рівню, темпу навчання та особистісним здібностям кожного учня. Комп'ютер відкриває нові шляхи в розвитку мислення, надаючи нові можливості для активного навчання. Використання комп'ютера на уроках також допомагає реалізувати принципи розвиваючого навчання, найперше – принцип особистої зацікавленості учня в засвоєнні матеріалу.
Також не слід забувати те, що на нинішньому етапі розвитку суспільства наявність знань та вмінь з інформаційних технологій стає базовою вимогою для випускника школи. Молода людина, яка не володіє сучасними ІКТ, яка не ознайомилася з технологіями Інтернет у ЗНЗ, буде неминуче відкинута за межі сучасного інформаційного суспільства.
Отже, використання можливостей ПК на уроках дозволяє підвищити ефективність навчання, поліпшити аналіз та оцінювання рівня знань учнів, звільнити більше часу для надання допомоги учням. Комп'ютер надає вчителеві можливість зробити уроки цікавішими, захоплюючими та сучасними. За допомогою комп'ютера проведення уроків, вправ, контрольних і лабораторних робіт, а також оцінювання успішності стає ефективнішим, а величезний потік інформації – досяжним.
Проте, комп'ютер не може повністю замінити вчителя. По-перше, саме вчитель має можливість зацікавити учнів, викликати допитливість, завоювати їх довіру; по-друге, він може спрямувати їх увагу на ті або інші важливі аспекти предмету, який вивчається; по-третє, відзначити їх старанність та знайти шляхи спонукання до навчання. Таку роль вчителя ПК ніколи не зможе взяти на себе. Отже вчитель повинен визначити місце та роль ІКТ в своїй професійній діяльності.